Három ősbemutató a Bartók Plusz Operafesztiválon

2017.04.19.

Idén a Kodály-évfordulóhoz kapcsolódva a világhírű zeneszerző, népzenekutató, zenepedagógus munkásságát helyezi a középpontba a Bartók Plusz Operafesztivál. A június 16. és 25. között Miskolcon zajló rendezvény három ősbemutatóval is jelentkezik.

A modern népopera megteremtését vállalta magára a 2001 óta Miskolcon tartott Bartók Plusz Operafesztivál, Kelet-Közép-Európa meghatározó szemléje. Mint azt a találkozó művészeti vezetője, Kesselyák Gergely kiemelte, keresik azokat az utakat, amelyek szélesebb közönség felé nyitják meg a műfajt.

A fesztiválnak az elmúlt öt év alatt több mint húsz opera melletti bábáskodásban volt szerepe, az idei nyárra pedig ismét három ősbemutatóval készül a Bartók Plusz, a műfaj egy-egy kísérletével.

Ittzés Tamás a reformáció 500. évfordulójára íródott, Lutherek című ragtime-operája olyan dzsesszműfajba illő elemeket vonultat fel, mint a szving, a gospel, a spirituálé és a ragtime.

A korszellemnek megfelelő műfaji keveredés zenei szempontból mégis egységes. Története szerint Martin Luther King és Luther Márton a mennyországban találkozik, ott derül ki, hogy azok a kérdések, amelyek ötszáz éve a reformáció atyját foglalkoztatták, fél évszázada Martin Luther Kingben is megfogantak és máig az európai és az amerikai emberek életének meghatározói.

Az operaíró verseny tavalyi nyertese, Mátyássy Szabolcs Scaevola című munkájának premierje is Miskolcon lesz. Kétfelvonásos drámai operája a Rómát állhatatosságával és bátorságával megmentő, ezt bizonyítandó kezét tűzbe tevő Mucius Scaevola története, amely az ezredfordulóra áthelyezett háborús állapotban elevenedik meg. A szerző a tegnapi sajtótájékoztatón kiemelte: „A fiatalok tele vannak prekoncepció­val az opera műfaját illetően. Meg kell értetnünk velük, hogy ez egy stilizált zenei nyelvezet, nem a kiváltságosok ügye.”

Gyöngyösi Levente kétfelvonásos opera-musicalje, a Bulgakov munkájára épülő A Mester és Margarita a kortárs opera és a musical szerves egésszé komponálására tesz kísérletet. „Gyerekkoromtól nagyon érdekelt a komoly- és a könnyűzene viszonya. A mostani kísérletben kiderül, mennyire rímel és feleselgethet egymással a látszólag eltérő két stílus. Bulgakov univerzális remekét szeretném közérthető stílusban, szórakoztatóan, mégis mélységét, komplexitását megtartva elbeszélni” – fejtette ki Gyöngyösi.

Idén a Kodály Zoltán Kórustalálkozó otthona lesz a Bartók Plusz Operafesztivál, egyúttal az Európa Cantat nemzetközi találkozóval egészül ki.

Kodály életművének kettős csúcsa, a Psalmus Hungaricus és a Budavári Te Deum című oratorikus műremekek bemutatásával Kodály alkotói géniusza előtt hajt fejet a szemle. Az Ezrek operája nevű szekciót idén a Székely fonó jelenti – ezzel a daljátékkal állította Kodály először a magyar népdalt a fővárosi operaház színpadára.

A vendégjátékok sorában Szaegusa Sigeaki Ifjabb Butterfly című operáját, amely Puccini Pillangókisasszonyának a továbbgondolása, a Puccini-fesztivál és a Bartók Plusz együttműködésének köszönhetően láthatja a fesztivál közönsége.

Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár a sajtótájékoztatón kiemelte, hogy a műfaj újjászületését és az opera útjait töretlenül kereső találkozó egyre szélesebb közönséghez jut el. A vidéki fesztiválok közül ez a legnagyobb, csaknem 300 millió forintos költségvetéssel működik. Mint mondta, a 2018-as állami költségvetési terv benyújtásánál javaslatot tesz arra, hogy a rendezvény külön költségvetési sorba kerüljön, így stabilizálódjon a helyzete és tervezhetőbbé váljon.

Forrás: magyaridok.hu

Ha teszett Önnek a cikk, ossza meg másokkal is!