Fellépne az Európai Parlament a kilométeróra-csalások ellen

2018.05.30.

A kilométeróra-csalásokat a használtautó-kereskedelemben szokták alkalmazni, hogy egy-egy autón ezen trükk révén akár 2-5 ezer euróval drágábban adjanak túl. Azonban ez nem csak az európai fogyasztókat jogait sért, de veszélyt jelenthet a közúti biztonságra és szennyezi a környezetet.

Újabb figyelemreméltó problémára hívta fel a figyelmet az Európai Parlament. A kilométeróra-csalások sajnos olyan tevékenységek közé tartoznak az Európai Unión belül, amely tevékenység szankcionálására - mivel illegális és pénzügyileg károsítja, mind az EU gazdaságát, mind az uniós fogyasztókat, valamint mind a gyártókat - nem létezik jogszabály. A májusi plenáris ülésen szavaznak a kilométerórák manipulálásáról szóló jelentésről. A jelentésről részletesebben ITT olvashatnak.

Az Európai Unión belül a kilométeróra-csalások nem ritkák a használtautó kereskedők körében, hiszen így sokkal nagyobb nyereségre tudnak szert tenni egy-egy nyélbe ütött üzlet révén. Átlagosan 2-5 ezer euróval több pénzért tudják eladni a visszatekert kilométerórájú autókat. Az illegális tevékenység uniós szinten 5,6-9,6 milliárd eurós kárt jelent számos érintettnek köztük számos használtautó kereskedőnek, az autó gyártóknak és legfőképpen a vásárlóknak.

 

Váljon bűncselekménnyé a kilométeróra-manipuláció

Az európai parlamenti képviselők olyan volumenű problémának tekinti az illegális tevékenységet, hogy arra sürgetik az Európai Parlamentet, hogy minél hamarabb lépjenek fel a kilométeróra-csalásokkal szemben, amelynek nem csak az Uniót fenyegető és arra káros gazdasági és pénzügyi következményekkel jár, hanem természet- és fogyasztóvédelmi szempontból is komoly károkat okozhat mind a környezet, mind pedig az európai polgárok szempontjából.

A kilométeróra-csalásokkal szembeni uniós fellépést az is indokolja, hogy egyes felmérések szerint nemzetközi viszonylatban nagyobbak a csalás révén eladott autók, mint lokális, azaz a tagállamokon belüli értékesítés. A máshonnan behozott autók esetében 30-50%-a érintett a gépjárműveknek, míg az országokon belüli értékesítés során mindössze 5-12% az az autó, amelynek manipulálják a kilométeróráját. Még így sem sikerül az összes esetet felderíteni ezért nehéz pontos adatokat közölni, de például a becslések szerint Magyarországon 13-52% közé eshet a kilométeróra-csalásokkal értékesített gépjárművek száma.

Az Európai Parlament célja, hogy az egész Európai Unióban bűncselekménnyé nyilvánítsa a kilométeróra manipulációkat, csalásokat. Momentán az Európai Unió 28 tagállamából 25 tagállamban lépnek fel szankciókkal a kilométeróra-csalások ellen. A szankciók mértéke és módja eltér a különböző országokban, de például míg Szlovákiában 226 eurós bírságot szabnak ki arra, aki a kilométeróra manipulálásával adott túl egy autón, addig ugyanezért a tevékenységért Franciaországban akár két év börtön is járhat.

 

Potenciális megoldás

Egy potenciális megoldás lehet az Európai Parlament javaslata alapján egy olyan európai szintű adatbázis létrehozása a holland „Nationale AutoPas” és a belga „Car-Pass” mintájára, amelyben az összes európai uniós autó kilométeradatait gyűjteni és tárolni lehetne, ezzel is megelőzve a kilométeróra manipulálásokat. Valamint minden európai autó műszaki ellenőrzésénél is leolvasásra kerülnének a gépjárművek kilométeróra-állásai. Az autógyártó cégek pedig úgy léphetnének fel a csalások ellen, ha valamilyen modern technológiával látnák el az autókat, amelyek meggátolják, hogy ténylegesen manipulálni lehessen az autók kilométeróra-állását.

Az európai parlamenti képviselők a május 30-i plenáris ülésen vitatták meg a kilométeróra-csalásokról szóló jelentésről. A szavazásra május 31-én kerül sor. Abban az esetben, ha a Parlament elfogadja a javaslatot, akkor az az Európai Bizottság elé kerül további megvitatásra és kidolgozásra.

lockkerdee

 

(Jelen tartalom kizárólag a szerző álláspontját tükrözi. Az Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal az írásos anyagban szereplő információk felhasználását illetően.)

Ha teszett Önnek a cikk, ossza meg másokkal is!